Dział Profilaktyki, Rozwiązywania Problemów Uzależnień i Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi zaprasza na szkolenia dotyczące monitorowania problemu narkomanii oraz pracy z osobą stosującą przemoc w rodzinie. Poniżej znajdują się informacje szczegółowe, dotyczące zakresu tematycznego, terminów oraz miejsc realizacji zajęć, a także osób prowadzących szkolenia.
Monitorowanie problemu narkomanii i podejmowanie skutecznych działań profilaktycznych na poziomie lokalnym
Szkolenie składa się z dwóch spotkań, liczących po dwa dni (14 godzin dydaktycznych) każde.
Termin:
- Część I – 1-2 grudnia 2015 roku
- Część II – 16-17 grudnia 2015 roku
Miejsce: Katowice
Prowadzący:
- Część I – Pani Marta Struzik trener, psycholog, specjalista terapii uzależnień, współpracuje z Centrum Informacji o Narkotykach i Narkomanii Krajowego Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii
- Część II –Pan Artur Malczewski trener, Kierownik Centrum Informacji o Narkotykach i Narkomanii Krajowego Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii
Grupa docelowa: przedstawiciele samorządów lokalnych, pełnomocnicy i członkowie gminnych komisji rozwiązywania problemów uzależnień, pracownicy oświaty oraz przedstawicieli innych instytucji realizujących zadania z zakresu przeciwdziałania narkomanii
Liczba miejsc – 20
Zagadnienia merytoryczne:
Część I: Problem uzależnień w Polsce i w Europie – epidemiologia zjawiska i najnowsze trendy
Cel oraz korzyści wynikające z prowadzenia monitorowania problemu narkotyków i narkomanii na poziomie lokalnym
Metodologia monitorowania: definicje podstawowych pojęć, obszarów monitorowania i wskaźników
Tworzenie wskaźników służących do monitorowania problemu narkotyków i narkomanii
Wprowadzenie do metodologii badań społecznych (metody jakościowe)
Mapa informacyjna jako narzędzie wspomagające monitorowanie
Tworzenie struktur monitorujących problem narkomanii na poziomie lokalnym
Profilaktyka narkomanii – charakterystyka pojęcia, rekomendacje, realizacja przez samorządy gminne
Część II: Przedstawienie monitoringu EMCDDA
Promowanie wyników monitorowania problemu narkomanii
Wykorzystanie monitorowania do prowadzenia działań
Metody szacowania liczby narkomanów
Wprowadzenie do metodologii badań społecznych – metody ilościowe w monitorowaniu
Analiza danych, prezentacja danych i raportu z monitorowania problemu narkomanii na poziomie lokalnym
Wykorzystanie danych z monitorowania do ewaluacji
Dopalacze – problem i przeciwdziałanie
System rekomendacji programów profilaktycznych w Polsce
Europejskie Standardy w profilaktyce oraz dobre praktyki
Informacje organizacyjne: Udział w zajęciach jest nieodpłatny. Uczestnicy we własnym zakresie pokrywają jedynie koszty przejazdu. Osoby zainteresowane uczestnictwem w szkoleniu proszone są o wypełnienie i przesłanie elektronicznej zamieszczonej poniżej karty zgłoszeniowej do dnia 17 listopada 2015 roku. Uprzejmie prosimy o niewysyłanie formularzy papierowych.
Praca z osobą stosującą przemoc w rodzinie – aspekty prawne oraz programy oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych
Szkolenie składa się z dwóch spotkań, liczących po dwa dni (14 godzin dydaktycznych) każde.
Grupa I | Grupa II: | |
Terminy: | Część I – 25 – 26listopada 2015 roku
Część II – 10 – 11 grudnia 2015 roku |
Część I – 3 – 4 grudnia 2015 roku
Część II – 14 – 15 grudnia 2015 roku |
Prowadzący: | Daniel Mróz– pedagog, trener, mediator rodzinny, kierownik Ośrodka Poradnictwa Specjalistycznego i Interwencji Kryzysowej w Rzeszowie, prezes Fundacji na Rzecz Przeciwdziałania Przemocy Feniks oraz Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Psychologów PROGRES. | Jacek Popów – pedagog, specjalista penitencjarystyki, wychowawca w zakładzie karnym, ukończył studia podyplomowe z zakresu pomocy psychologicznej oraz interwencji systemowych w rodzinie, posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu grup korekcyjno-edukacyjnych dla sprawców przemocy w rodzinie (współpraca z MOPS w Rzeszowie oraz MGOPS w Głogowie Małopolskim). |
Grupa docelowa: | przedstawiciele jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, specjalistycznych ośrodków wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie, organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości, ochrony zdrowia, oświaty, gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, instytucji, kościołów i związków wyznaniowych oraz organizacji pozarządowych działających na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie i ochrony ofiar przemocy |
|
Zagadnienia merytoryczne: | Część I:
1. Praktyczne stosowanie przepisów prawnych związanych z przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie ze szczególnym odniesieniem do stosowania ich wobec osób stosujących przemoc w rodzinie. |
Część I:1. Prawne aspekty przeciwdziałania przemocy w rodzinie 2. Zespoły interdyscyplinarne i grupy robocze – najczęściej spotykane problemy, procedura Niebieskiej Karty 3. Nowe rozwiązania prawne ze szczególnym uwzględnieniem przeciwdziałania przemocy w rodzinie – Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla pokrzywdzonego i świadka, Konwencja o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej. 4. Nowelizacja kodeksu karnego i kodeksu postępowania karnego 2015 – kierunek zmian 5. Stosowanie środków prawnych służących przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie – statystki sądowe i sprawozdania 6. Prawo rodzinne a sytuacje przemocy w rodzinie – kiedy i jak zawiadamiać sąd rodzinny 7. Odpowiedzialność służb za niepodejmowanie działań w sytuacji przemocy.Część II:1. Podstawy prawne, cele i adresaci programów korekcyjno-edukacyjnych w odniesieniu do aktualnych aktów prawnych związanych z tematyką zjawiska przemocy w rodzinie 2. Typy programów korekcyjno-edukacyjnych stosowanych przez jednostki samorządowe 3. Charakterystyka zachowań i postaw przemocowych – zakres zmiany postaw w programach korekcyjno-edukacyjnych 4. Wytyczne dotyczące kierowania sprawców przemocy do programu i sankcje za nie respektowanie zasad uczestnictwa w programie 5. Czas, forma działań i przebieg programów korekcyjno-edukacyjnych dla sprawców przemocy w rodzinie w odniesieniu do zróżnicowanych studiów przypadku planowania i rozwijania samokontroli zachowań 6. Dostosowanie programu korekcyjno-edukacyjnego do typu sprawcy 7. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniu – zespół działań korekcyjno-edukacyjnych wobec potrzeby indywidualizowania procesu korygowania konkretnych cech danego uczestnika programu 8. Zasady doboru metody pracy indywidualnej lub grupowej do każdorazowego przypadku sprawcy przemocy 9. Motywacja do uczestnictwa w programie korekcyjno-edukacyjnym i bariery skutkujące przerwaniem programu 10. Zakaz zbliżania się do ofiary i rodzina w relacji ze sprawcą przemocy w trakcie programu korekcyjno-edukacyjnego 11. Komunikacja interpersonalna i siła dialogu w korygowaniu zachowań przemocowych 12. Długofalowe monitorowanie i ewaluacja korekcji zachowań wśród uczestników programu 13. Etyka w procesie korekcyjno- edukacyjnym z uwzględnieniem sytuacji ofiary przemocy 14. Współpraca z instytucjami w celu zwiększenia efektów programu korekcyjno-edukacyjnego |
Grupa docelowa: | Udział w zajęciach jest nieodpłatny. Uczestnicy we własnym zakresie pokrywają jedynie koszty przejazdu. Osoby zainteresowane uczestnictwem w szkoleniu proszone są o wypełnienie i przesłanie elektronicznej zamieszczonej poniżej karty zgłoszeniowej do dnia 17 listopada 2015 roku. Uprzejmie prosimy o niewysyłanie formularzy papierowych. |
W razie pytań zapraszam do kontaktu pod numerem 32 730 68 73.